Bouw een app. Of niet.

En toen was er internet: iedereen moest en zou een website laten bouwen. Daarna wilde iedereen iets met Flash. Omdat het kon. En vanaf het moment dat Apple de digitale deuren van de App Store opende, wilde iedereen een app laten maken. Omdat het hip is.

Maar is het altijd nuttig direct in te springen op elke nieuwe trend? Dat digitale content óók op je mobiele apparaat toegankelijk moet zijn, daarover bestaat geen twijfel. Maar heb je daar echt een app voor nodig?

Waar het niet hoeft

In 2015 lanceerde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn app ‘Tekenbeet’. Een mooi initiatief, want dit kleine beestje kan de ziekte van Lyme overbrengen. Op Tekenbeet kun je alles vinden over het herkennen van teken, het signaleren van een infectie en het verwijderen van de parasiet. Maar hoe nuttig is zo’n app? Wanneer wil je informatie over teken? Als bijvoorbeeld je zoontje is gebeten. Wanneer ontdek je dat? Misschien ‘s avonds voor het slapengaan. Stel dat mama een teek bij Pietje vindt. Wat doet ze dan? Waarschijnlijk als de wiedeweerga op Google zoeken met de woorden ‘teek gevaarlijk’.

Wat mama in ieder geval niet gaat doen: een app zoeken, downloaden en installeren. En daarna uitvinden hoe ‘ie werkt. Mijns inziens had de RIVM beter tijd en geld kunnen steken een mobielvriendelijke, goed vindbare website.

Kortom. Vraag je altijd af wanneer én hoe potentiële gebruikers de door jou aangeboden informatie tot zich nemen. Schets plausibele scenario’s.

Vindbaar

Als je content up-to-date en interessant is, vindt Google je website. Na één klik ben je er. Dat is bij een app wel anders. De content van de app wordt niet geïndexeerd. Bovendien vergt het nogal wat handelingen voordat je de informatie vindt die je zoekt.

Een mobiele website is ogenblikkelijk te bereiken op alle apparaten. Een app daarentegen moet worden gedownload en ge-update. Dit vergt opslagruimte en extra handelingen. Bovendien hoef je – als je goed je best doet – maar één product te maken; een goede, responsive (schaalbare) website werkt op vrijwel alle apparaten. Doe je écht goed je best, dan gedraagt je website zich zelfs als een app.

Apps blinken uit bij een aantal toepassingen. Wil je de gebruiker in staat stellen foto’s te maken en te bewerken met een kek filter? Wil je gemakkelijk berichten versturen op je sociale netwerk? Eenvoudig geld overmaken? Ontwerp dan een app.

Heb je mobiele content en wil je die laagdrempelig aanbieden aan een zo breed mogelijk publiek? Ga dan voor een fraaie, goed vindbare responsive website.


Alle artikelen van Jos Blomsma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *